Innovatie: de goede vragen voor de beste oplossingen
Om duurzaamheid en circulariteit te bereiken, zijn talloze nieuwe ideeën en concepten nodig. Daarbij gaat het niet alleen om technieken, producten en processen, maar ook om nieuwe manieren van (samen) werken. Het proces om tot succesvolle oplossingen en innovaties te komen is erg belangrijk. Natuurlijk is het leuk om met een groep mensen met de benen op tafel een potje out-of-the-box te denken en de gekste dingen op flipovers te schrijven. Maar is dat ook de beste manier op tot betekenisvolle vernieuwing te komen?
|
Wanneer wij innovatieprocessen faciliteren, besteden we veel aandacht aan het stellen van de juiste vragen. Dit is misschien wel de grootste succesfactor voor het vinden van de beste oplossingen.
Er zijn drie momenten in het proces waarin het essentieel is om de juiste vragen te stellen. Eerst bij de probleemdefinitie. Om gericht te kunnen innoveren, is een gedegen probleemanalyse nodig en voor een gedegen probleemanalyse vanuit duurzaamheid moeten daarbij ook de juiste vragen gesteld worden. Ook bij het formuleren van de innovatievraag is de vraagstelling bepalend. Voor de uitkomsten van een innovatieproces maakt het enorm veel uit hoe je de vraag formuleert. Er komen gegarandeerd heel andere oplossingen als je vraagt “Hoe kunnen we duurzaam zout strooien?” dan wanneer je vraagt “Hoe kunnen we duurzaam gladheid bestrijden?” Bij het zoeken van oplossingsrichtingen ten slotte is het belangrijk om heel gerichte vragen te stellen, om tot gerichte oplossingen te komen. In onze innovatiesessies reiken wij de deelnemers tien gerichte vragen aan voor oplossingsstrategieën. Dit zorgt ervoor dat de ideeën niet alle kanten opgaan, maar dat de energie en creativiteit van de groep meteen de kant op gaat van de meest kansrijke oplossingsrichtingen. Na het creatieve denkproces kijken we natuurlijk ook nog met beide benen op de grond naar gaat het ook om toepasbaarheid, haalbaarheid en draagvlak. Daarom zorgen wij in onze aanpak voor het volgende:
Het resultaat van het proces is een gedeeld beeld van het probleem, gedegen oplossingen en innovaties en enthousiasme hierover om deze te gaan uitvoeren. |