LOCAL MATTERS
  • Home
  • Onze drive
  • Aanpak
    • Zo werken wij
    • Programma op maat
    • Trainingen
    • Dit is jouw resultaat
  • Klanten vertellen
    • Boekema Vastgoedonderhoud
    • Donkergroen
    • Domesta
    • Het Grootslag
  • Artikelen
    • Arriva CO2-neutraal in 2025
    • Tien kansen van corona
    • Circulariteit voor duurzaamheid
    • Liefde als veranderkracht
    • Optimal Planet

Innovatie en productontwikkeling

Innovatie: de goede vragen voor de beste oplossingen

Om duurzaamheid en circulariteit te bereiken, zijn talloze nieuwe ideeën en concepten nodig.  Daarbij gaat het niet alleen om technieken, producten en processen, maar ook om nieuwe manieren van (samen) werken. Het proces om tot succesvolle oplossingen en innovaties te komen is erg belangrijk. Natuurlijk is het leuk om met een groep mensen met de benen op tafel een potje out-of-the-box te denken en de gekste dingen op flipovers te schrijven. Maar is dat ook de beste manier op tot betekenisvolle vernieuwing te komen?
Foto
​Wanneer wij innovatieprocessen faciliteren, besteden we veel aandacht aan het stellen van de juiste vragen. Dit is misschien wel de grootste succesfactor voor het vinden van de beste oplossingen.
​

Er zijn drie momenten in het proces waarin het essentieel is om de juiste vragen te stellen. Eerst bij de probleemdefinitie. Om gericht te kunnen innoveren, is een gedegen probleemanalyse nodig en voor een gedegen probleemanalyse vanuit duurzaamheid moeten daarbij ook de juiste vragen gesteld worden. Ook bij het formuleren van de innovatievraag is de vraagstelling bepalend. Voor de uitkomsten van een innovatieproces maakt het enorm veel uit hoe je de vraag formuleert. Er komen gegarandeerd heel andere oplossingen als je vraagt “Hoe kunnen we duurzaam zout strooien?” dan wanneer je vraagt “Hoe kunnen we duurzaam gladheid bestrijden?” Bij het zoeken van oplossingsrichtingen ten slotte is het belangrijk om heel gerichte vragen te stellen, om tot gerichte oplossingen te komen. In onze innovatiesessies reiken wij de deelnemers tien gerichte vragen aan voor oplossingsstrategieën. Dit zorgt ervoor dat de ideeën niet alle kanten opgaan, maar dat de energie en creativiteit van de groep meteen de kant op gaat van de meest kansrijke oplossingsrichtingen.
 
Na het creatieve denkproces kijken we natuurlijk ook nog met beide benen op de grond naar gaat het ook om toepasbaarheid, haalbaarheid en draagvlak. Daarom zorgen wij in onze aanpak voor het volgende:
  • Een gedegen probleemanalyse vanuit een integrale benadering van duurzaamheid.
  • Hoge ambities voor duurzame circulariteit die uitdagen om met creatievere oplossingen te komen.
  • Diverse strategieën die helpen om gerichte oplossingen te vinden voor uitdagingen op het gebied van ontwerp en product-, proces en systeeminnovatie. 
  • Zorgen voor een sfeer waarin ieders expertise en vaardigheden tot zijn recht komen. Verschillende mensen met verschillende denkbeelden, ervaringen zorgen samen voor die oplossingen en innovaties die het verschil maken voor de organisatie.
  • Hiervoor brengen we ketenpartners of juist ‘unusual suspects’ bij elkaar om vanuit ieders aanvullende kennis, expertise en achtergronden samen producten of diensten te innoveren.
 
Het resultaat van het proces is een gedeeld beeld van het probleem, gedegen oplossingen en innovaties en enthousiasme hierover om deze te gaan uitvoeren. 

Laten we praten!


Telefoon 

Hilda:    06 - 252 99 700
​Sietske: 06 - 346 08 561

Volg ons op LinkedIn!

Email

​hilda@local-matters.nl
​sietske@local-matters.nl

Adres 

Van Kleffenslaan 5
8442 CW Heerenveen
​

KVK-nr.: 67396615
BTW-nr.: NL856966939B01
Foto
  • Home
  • Onze drive
  • Aanpak
    • Zo werken wij
    • Programma op maat
    • Trainingen
    • Dit is jouw resultaat
  • Klanten vertellen
    • Boekema Vastgoedonderhoud
    • Donkergroen
    • Domesta
    • Het Grootslag
  • Artikelen
    • Arriva CO2-neutraal in 2025
    • Tien kansen van corona
    • Circulariteit voor duurzaamheid
    • Liefde als veranderkracht
    • Optimal Planet